Wanneer mag je een persoon officieel dood verklaren?

Het hoofd moet een bepaalde lengte van het lichaam verwijderd zijn. hoeveel cm?

Om iemand volgens de wet dood te mogen verklaren moet het hoofd een bepaalde lengte van het lichaam zijn verwijderd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
21.1K

Het beste antwoord

wettelijk gezien mag je als ehbo'er of als "niet hulpverlener" pas iemand dood verklaren als het hoofd minimaal 30 centimeter van de romp verwijderd is. liggen het hoofd en de romp bij wijze van spreken 29cm uit elkaar dan ben je alsnog verplicht om eerste hulp te verlenen tot de hulpdiensten zijn gearriveerd om het over te nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Heeft weinig met het hoofd te maken, lijkt me meer iets van: wanneer je hart niet meer klopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je de vraag net even wat anders stellen, of bedoel je de vraag specifiek bij een bepaalde doodsoorzaak?

Een medici kan een persoon doodverklaren op het moment dat er geen hartslag is en reanimatie niets meer uithaalt lijkt me zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goh jah de zin had in meervoud gemoeten shoot me...
Als het hoofd niet meer in verbinding met het lichaam staat, zou ik het dood verklaren.
Ook mensen die nergens meer op (kunnen) reageren zijn in mijn ogen dood. Het kunstmatig in leven houden van deze personen is verspilde moeite
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zodra je je studie tot dokter hebt afgerond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een arts heeft vastgesteld dat het hart niet meer functioneert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat van hoofd en lichaam staat in sommige militaire handboeken. Is dus niet voor alledaags gebruik.

In het normale burgerleven mag alleen een arts iemand doodverklaren. Jij hebt te allen tijde de plicht te reanimeren.

Neem een onderkoelde watersporter. Die kan geen waarneembare hartslag meer hebben, geen ademhaling hebben, koud aanvoelen en nergens op reageren. Toch hoeft zo iemand niet dood te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen een arts mag officieel iemand doodverklaren.
Als bijvoorbeeld EHBO'er mag je dat niet, tenzij je duidelijk kunt zien dat iemand dood is, maar dat mag pas als het hoofd minimaal 30 cm van het lichaam verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen een arts (die dus na zijn artsenstudie zich heeft laten inschrijven in het BIG-register) mag de dood van een persoon vaststellen.
In overduidelijke gevallen zal hij dat "op het oog" kunnen doen, maar wanneer iemand bijv. aan de beademing ligt zal een (gecompliceerd, diepgaand) onderzoek naar bijv. hersenfuncties plaatsvinden. Vandaar de term "hersendood" bij een patiënt die (met appartuur) ademt, iets van een (geassisteerde) bloedsomloop heeft maar geen vitale hersenfuncties meer heeft. Dat kan een gewone huisarts niet eens vaststellen.
Voor niet-afgestudeerde medici is het natuurlijk vrij zinloos om een geheel verkoold lichaam trachten te reanimeren, of wanneer "het hoofd van het lichaam is gescheiden" maar de EHBOer hanteert de regel: Je gaat door met je reanimatiepogingen totdat een arts zegt dat'ie het overneemt of dat 't geen zin meer heeft.
Dus: als jij je afvraagt wanneer jij mag vasatstellen dat iemand dood is is het antwoord simpel: Jij mag dat nooit, want je bent geen arts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Vaststellen mag wel. Verklaren kan je/mag je niet.
ik meen van een enbo cursus van vroeger te weten dat een ehboér in 3 gevallen de dood mocht constateren: als hoofd gescheiden is van de romp, al het lichaam voor dan eenderde verkoold is of zo en nog een 3e die ik vergeten ben... is ook zo lang geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is enkel aan artsen voorbehouden in Nederland.

Wellicht bedoel je: "Wanneer kan je overlijden vaststellen?"

https://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php?title=Overlijden
Men kan aannemen dat de dood is ingetreden bij de volgende verschijnselen:

-Er zijn geen tekenen van leven: er is geen ademhaling, geen circulatie en geen bewustzijn.
-De lijkstijfheid is ingetreden.
-Het slachtoffer geheel vergrijzend of verkoold is.
-Hoofd en romp van elkaar gescheiden zijn.

"Het hoofd moet een bepaalde lengte van het lichaam verwijderd zijn. hoeveel cm?"
Het gaat niet om een aantal cm's, maar om een scheiding.